Första hjälpen på arbetsplatsen – har ni verkligen det ni behöver?

De flesta företag har någon form av första hjälpen-utrustning på plats. En grön låda i personalrummet, kanske ett skåp med ögondusch i produktionslokalen, en förbandsstation i verkstaden. Men frågan är inte bara om utrustningen finns utan om den fungerar när det väl gäller.

Att ha rätt första hjälpen-utrustning är inte bara en checkruta i arbetsmiljöarbetet. Det är en del av företagets ansvar för att skydda sina medarbetare, följa lagen och minska risker i vardagen. Ändå ser vi ofta att just denna del av arbetsmiljöarbetet är eftersatt. Plåster som tagit slut, sårtvätt som torkat in, produkter som passerat sitt bäst före-datum för flera år sedan.

Det kanske inte märks...förrän det händer något.

När varje minut räknas

Vid en olycka är det ofta de första minuterna som avgör hur allvarlig skadan blir. Kan vi stoppa blödningen? Kan vi skölja ur ögat? Kan vi kyla en brännskada i tid? Då minskar både lidande, sjukfrånvaro och kostnader och ibland kan det till och med vara skillnaden mellan liv och död.

Det måste givetvis inte alltid handla om dramatiska olyckor. Även mindre incidenter som skärsår, stick- och brännskador eller mindre kemikalieskvättar i ögonen kräver rätt hantering direkt. Första hjälpen är den första insatsen man gör på plats och den ska vara snabb, trygghetsingivande och rätt utförd både vad gäller metod och utrustning.

Arbetsgivarens ansvar enligt lag

Enligt arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter om första hjälpen och krisstöd (tidigare AFS 1999:7, numera integrerad i AFS 2023:2) är det arbetsgivarens ansvar att rätt första hjälpen-utrustning finns på plats. Den ska vara:

  • Anpassad efter riskerna i verksamheten

  • Tillräcklig i omfattning

  • Lätt att hitta och använda

  • Regelbundet kontrollerad och underhållen

Citat ur AFS 2023:2:

 "Arbetsgivaren ska se till att det på varje arbetsställe finns den beredskap och de rutiner för första hjälpen och krisstöd som behövs med hänsyn till verksamhetens art, omfattning och särskilda risker. Arbetsgivaren ska kontinuerligt följa upp att rutinerna fungerar. När rutinerna för första hjälpen och krisstöd planeras, ska de lokala samhällsorgan som kan behövas i arbetet med första hjälpen och krisstöd kontaktas. Exempel på lokala organ som kan behöva kontaktas är akutsjukvård, räddningstjänst och socialtjänst.

Arbetsgivaren ska säkerställa att arbetstagarna känner till hur första hjälpen och krisstöd är organiserat på arbetsstället. Arbetstagarna ska fortlöpande hållas väl förtrogna med de rutiner som gäller."

Det är alltså inte tillräckligt att ha en standardförbandslåda som köptes in för flera år sedan. Utrustningen ska motsvara verkliga behov och någon måste vara ansvarig för att den hålls i gott skick.

De vanligaste bristerna vi ser ute hos företag

När vi på Svenska Hjärtan gör inventeringar av första hjälpen-utrustning hos företag hittar vi ofta samma typer av problem:

1. Föråldrat eller uttorkat innehåll

Produkter som ögonsköljmedel, hemostatiska (blodstillande) förband, sårtvätt och brännskadegel är viktiga komponenter i en välfungerande första hjälpen-utrustning. Samtidigt är det lätt att glömma att dessa produkter har ett begränsat hållbarhetsdatum och att deras effektivitet minskar när datumet passerats.

Ett ögonsköljmedel som förlorat sin sterilitet kan inte längre användas säkert, och en brännskadegel som blivit gammal kan ha förlorat sin kylande och smärtlindrande effekt. Hemostatiska förband, som är utformade för att snabbt stoppa blödning, är beroende av kemiska egenskaper som bryts ner med tiden. Sårtvättsprodukter kan i sin tur torka ut, förlora sin antiseptiska verkan eller förändras i sin sammansättning.

Att använda utgångna produkter innebär därför en risk för, inte bara att de kan vara ineffektiva, utan i vissa fall även att de kan orsaka irritation eller komplikationer. Regelbunden kontroll av datummärkning och utbyte av förbrukningsmaterial är en enkel men avgörande åtgärd för att säkerställa att första hjälpen-insatserna blir både trygga och effektiva när det väl behövs.

2. Utrustning som saknas

Det är vanligt att förbrukningsmaterial som plåster, kompresser, sårtvätt eller ögonskölj används vid mindre incidenter utan att påfyllning sker direkt efteråt. Eftersom dessa produkter ofta förvaras i gemensamma utrymmen och används spontant vid behov, finns det en risk att de tar slut utan att någon noterar det. Särskilt om det inte finns en tydlig rutin för kontroll och uppföljning.

I många fall upptäcks bristen först i samband med en ny olycka, när det plötsligt saknas nödvändig materiel för att ge snabb hjälp. Denna typ av glapp i beredskapen kan leda till fördröjd eller otillräcklig insats, ökad smärta för den skadade och i vissa fall försämrad prognos. Det understryker vikten av att ha ett systematiskt underhåll av första hjälpen-utrustningen, där kontroll och påfyllning sker regelbundet och dokumenterat.

3. Dålig placering

Förbandslådan ligger längst in i ett skåp, ögonduschen sitter på en plats där den inte nås från riskområdet, eller så vet ingen riktigt var utrustningen finns. 

4. Otydligt ansvar

Ett vanligt problem är att ansvaret för kontroll och påfyllning av första hjälpen-utrustningen är otydligt eller inte alls delegerat. När rutiner saknas och ingen person formellt har tilldelats uppgiften, finns en överhängande risk att utrustningen blir bristfällig eller otillgänglig när den behövs.

5. Personal utan kunskap

Att ha rätt första hjälpen-utrustning på plats är en viktig grund men den gör liten nytta om personalen inte vet hur den ska användas. Detta blir särskilt tydligt när det gäller mer avancerade produkter som ögonduschar, brännskadeförband eller tourniqueter eller sårpackning. I en akutsituation krävs snabb och korrekt hantering, vilket förutsätter att användaren har både kunskap och vana.

Citat ur AFS 2023:2:

"Arbetsgivaren ska se till att det finns tillräckligt många personer tillgängliga som kan ge första hjälpen på arbetsstället, med hänsyn till verksamhetens art, omfattning och särskilda risker. Dessa personers kunskaper och färdigheter i första hjälpen ska hållas aktuella.

Allmänna råd

"När arbetsgivaren gör bedömningen av hur många arbetstagare som behöver kunskap i första hjälpen, bör förutsättningarna på platsen, till exempel särskilda risker på arbetsstället, arbetsställets storlek, eventuellt skiftarbete och vilket avstånd det är från arbetsstället till sjukvård, vara styrande.

Bestämmelser om ögonspolning och nödduschning, finns i Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:12) om utformning av arbetsplatser i kapitlet om säkerhet."

Så här bygger ni upp en trygg och fungerande första hjälpen-beredskap

Det behöver inte vara krångligt eller dyrt att få ordning på er utrustning. Men det kräver ett genomtänkt upplägg. Här är våra bästa råd:

1. Utse en ansvarig person

Det är avgörande att någon får uppdraget att kontrollera första hjälpen-utrustningen. Personen bör få tydliga instruktioner om vad som ska kontrolleras och hur ofta. Upprätta listor över allt som ska finnas och hur mycket av varje sak.

2. Kontrollera regelbundet

Minst en gång i månaden bör man gå igenom all utrustning: kontrollera datummärkning, fylla på förbrukad materiel, se över förvaringen. Detta utförs med hjälp av en checklista.

3. Anpassa utrustningen efter arbetsmiljön

Har ni kemikalier? Då behöver ni ögondusch. Jobbar ni med brandfarliga heta arbeten? Då behövs brännskadeförband. Har ni mycket kunder eller besökare? Då kan hjärtstartare vara ännu viktigare.

4. Se till att utrustningen är lätt att hitta

Placera utrustningen där den syns och där den bedöms behövas som mest. Märk upp tydligt och informera alla i personalen om var allt finns.

5. Utbilda personalen

Även om ni har rätt utrustning, måste medarbetarna veta hur den används. Genom att kombinera utrustning med första hjälpen-utbildning stärker ni beredskapen på riktigt.

6. Överväg ett underhållsavtal

För många företag är det tryggt och effektivt att teckna ett serviceavtal för regelbunden kontroll och påfyllning. Då slipper ni oroa er för brister när det verkligen gäller.

Hur kan Svenska Hjärtan hjälpa?

Vi har lång erfarenhet av att hjälpa företag skapa tryggare arbetsplatser genom rätt utrustning, utbildning och rutiner. Våra lösningar inkluderar:

  • Första hjälpen-stationer och väskor anpassade efter er verksamhet

  • Hjärtstartare, ögonduschar, brännskadeskydd och annat förbandsmaterial

  • Tjänster för regelbunden kontroll och påfyllning

  • Praktiska utbildningar i första hjälpen och HLR

  • Riskanalys och behovsinventering. Vi hjälper er även upprätta rutiner, både för proaktivt arbete som SBA (systematiskt brandskyddsarbete) och SAM (systematiskt arbetsmiljöarbete), samt krisplaner och rutiner vid incidenter.

Vill du få hjälp att se över er nuvarande utrustning eller rutiner ? Kontakta oss så bokar vi in en kostnadsfri behovsanalys.

Avslutningsvis

Första hjälpen handlar om mer än att ha “en låda med plåster”. Det handlar om att ta ansvar, att vara förberedd och att visa att trygghet är något ditt företag tar på allvar. Genom att ha rätt utrustning, på rätt plats och med rätt kunskap gör ni skillnad. Och det märks, både i vardagen och framförallt den dag något faktiskt händer.

Edvin Rösliden

Började karriären med brandskyddet på Saab. Startade Svenska Hjärtan och står för allt från försäljning till att hålla utbildningar och SBA.

Kontaktformulär

Vi brinner för att hjälpa dig!

Fältet 'Förnamn' är obligatoriskt
Fältet "Efternamn" är obligatoriskt
Ange en giltig e-postadress

Kontakta oss

Har du frågor kring våra tjänster eller produkter? Tveka inte att ta kontakt med oss!

Svenska Hjärtan AB

013-555 95

info@svenskahjartan.se